Från en Opel Calibra till tre

_DSC8154

Tänkte att det kanske var dags att man slängde upp en projekt tråd, jag har ju tre calibror och alla är modifierade på ett eller annat sätt. Och med inköpet av den tredje calibran så kommer projekten ta liten annan vändning men det tar vi längre fram.

Vi börjar med calibra nummer 1, den lila.

Jag köpte bilen 2001, en svensksåld Opel Calibra Turbo -93 tidigare ägd av Fredrik Lundkvist (frekvent besökare av strippen med sin ford escort cossie)

När jag köpte den var den utrustad med 17″ Antera fälgar, ett DTM kjolpaket, vinge, enemchip och rätt sjyst ljudbygge.

Bild

Bild

Bild

Bild

2003 var det dags att börja modifiera bilen, exteriört vart det 19 ”Ace fälgar med 225 or, vectra handtag utan cylindrar, sågade ett hål i huven för att bli av med värme och monterade SAAB 9-5 Aero 308mm bromsar.

Motorn uppgraderades med arp bultar till vevstakarna, svetsade ett grenrör och monterade en Mitsubishi TD04-18T turbo, svetsade även en intercooler av en nedkapad Iveco lastbils intercooler, sedan blev det installerat ett Unichip och Volvo gröna 465cc spridare och annan bränsletrycksregulator.

Bild

Bild

Bild

Bild

Även 2004-2005 blev det uppgraderingar, ACE Tyson Black 19″ fälgar, glasfiberhuv, sidepipe som mynnade ut efter förardörren och turbon byttes till en KKK-24 från Volvo S60R.

Bild

Bild

Bild

Efter rensning av karossen var det dags att svetsa bur, skissade upp hur buren skulle utformas och satte igång.

Bild

Bild

Bild

Bild

Dags för motorbygge bestående av:
z20let oljepump med modifierad sug, smidda stakar, Wössner 86.5mm kolvar, Cometic packning, ARP bultar, polerad och balanserad xe vev, borrat block med extra kylkanaler, justerbara kamdrev, svetsat grenrör och Garret GT3071r turbo (uppgraderingsturbo för evo), alla lager, packningar, remhjul och vattenpump är nytt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fler delar inhandlades/byggdes, vattenkyl, intercooler, dumpventiler, insug, koppling, styrsystem, bussningar, coilovers, pedalställ, instrumentering, spjällhus, spridare, bränsletrycksregulator, zf växellåda, elektriskt styrservo m.m

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bygget fortsätter, axlarna fram delades och bara ytterdelarna sparades för att hålla lagerna.

Bakvagnen var lite mera pill med, bestämde mig för en Omega 3000 diff då den passar i original bakvagnsbrygga. Men drivaxlarna till den klumpen är för de större yttre medbringarna, på calibran sitter det de mindre. De större medbringarna från omega 3000 m.m passar inte i naven på calibran heller. Lösningen är att ta medbringarna från Omega 2,4, de passar i naven på calibran och samtidigt passar de grövre drivaxlarna. Obs, tog bort ca 5mm på omega 2,4 medbringarna för att drivaxlarna skulle gå fritt hela fjädringsvägen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Medbringarna från Omega 2,4 kortade 5mm

Bild

När fram och bakvagn var färdigt och coiloversatsen var monterad började jag klura på placering av motor, använde mig av ett tomt block medans den nybyggda motorn stod o glänste i garaget. Så här blev placeringen av motorn.

Bild

Bild

Bild

När motorn och lådan hade hamnat på rätt plats började jag montera stolar, pedalställ m.m
Sedan var det dags att montera den nybyggda motorn i karossen.

Bild

Bild

Bild

Bild

När jag fått i den nybyggda motorn så tog jag hem bilen från mitt jobb där den hade stått ett tag. Väl hemma så fortsatte bygget med att bygga kardantunnel, fixa elsystemet då jag hade tagit bort alla kablar i hela bilen, koppla styrsystemet, göra klart bränslesystemet, montera kyl, intercooler, tryckrör m.m

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter mycket pill med den treskiviga tilton kopplingen, beslutade jag mig för att använda en vanlig koppling. Det blev en 618 tryckplatta och en zinter lamell, efter bytet av koppling så funkade det kanon. Avgassystemet byggdes färdigt med en sidepipe som mynnar ut efter dörren och det vart en annan huv och en uppsättning 18″ hjul. Inredningen behölls spartansk.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

När nu bilen funkade som det var tänkt så började det bli dags att göra något åt utsidan oxå.
Sagt och gjort, upp med bilen till tvätthallen på jobbet tillsammans med några liter plastidip och förtunning. Dags att spruta…

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag kom över ett set AP Racing bromsar 330mm skivor och ok.

Vidare i utvecklingen så vart det en annan frontspoiler och jag monterade in en instrumentbräda för lite mer trivsel i bilen. Annars hände inte så mycket utan bilen användes, flitigt och jag spelade in några klipp som jag länkar till efter bilderna.

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

 

Då jag inte har kvar något värmepaket eller fläkt så vart det lite för varmt i bilen efter man stressat den längre tid. Detta avhjälptes med ett friskluftsintag som monterades i taket. Bilen fortsattes att brukas som vanligt och det vart bland annat en sväng till Mantorp, men ingen körning på banan utan bara där för att kolla in andra bilar och snacka skit.

I slutet av 2013 kom bilsport till Tranås och direkt när jag anlände så var reportern framme och ville fota lite extra bilder efter gruppbilden :good:

http://www.bilsport.se/artikel/gatbilar-tranas-i-bild/

Friskluftsintag monterat:
Bild

Trip till Mantorp:
Bild

Bilsport gör reportage om bilarna i Tranås:
Bild
BildBild

Så nu har vi kommit in på 2014 och uppdateringarna fortsätter, bilen får justerbara rörbärarmar och en effektmätning.

Effektmätningen utförs hos overtake.se, det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Bilen är utrustad med en mapsensor som går upp till 2,1bar övertryck men problemet var att wastegaten fastnade i öppet läge av värmen. Detta innebar att laddtrycket bara vart 1,7bar. Motorn levererade då 450hk och 520nm till naven bak.

För att råda bot på problemet med wastegaten gjordes detta om och en ny precision wastegate monterades, även mappsensorn byttes till en som går till 2,6bar övertryck.
Så nu går bilen med 2,3 – 2,5bar övertryck och den går bra :crazydriver:

Nya rörbärarmarna:
Bild

Bromsning hos overtake.se:
Bild

Film från bromsningen:

Monterat ny wastegate:
Bild

Ny mapsensor:
Bild

 

Vidare med tråden och det dags att skriva lite om calibra nummer 2, en importerad 92á 8V. Tanken var att montera en Saab 2,3T med Opel R25/28 låda i den tillsammans med bakvagnen från calibra nummer 1. Jag började med att svetsa i båge och regga bilen med det.

Jag införskaffade även lite delar till calibra nummer 1, en BMW E39 bakvagn och styrväxel från BMW E36.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Saab 2,3T med R25/28 låda:
Bild

BMW E39 bakvagn:
Bild

Planerna förändras för calibra nummer 2, eller läggs på is för tillfället.
Saab motorn och opel lådan är sålda, likaså bakvagnen från calibra nummer 1.

Istället köpte jag calibra nummer 3 :good: Natanaels (Qrew) gamla som gått 9,48
Planen är att flytta över motor och låda från calibra nummer 1 till calibra nummer 3. Detta mycket för att bakvagnen som sitter på den har utväxling 3,07 istället för 3,70 som det var i omega klumpen. Plus att det är ju roligt att bygga :whistling:

Nu kanske ni undrar vad som kommer hända med calibra nummer 1, jo det skall jag berätta. Det kommer bli V8 med turbo i den, lutar åt en 1UZ-FE motor från Lexus LS400 med 3UZ toppar men det är inte skrivet i sten. Låda från BMW 530d, bakvagn BMW E39 och framvagnen blir något special med mycket styrvinkel :crazydriver:
Bild
Bild
Bild
Bild

Den svarta och den blå får dela garage under operation överflyttning :good:
Bild
Bild
Det ramlar in lite delar bland annat ett Volvo v50 servo, spakställ, tanklock, PTFE slang och en motorlyft. Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ja det går framåt med den blå, vattenkylare, oljekylare, intercooler, tryckrör, spakställ, kardantunnel, servo och bränslepåfyllningen är helt klart.

Nu påbörjas hela elsystemet inkl.styrsystemet och material till plastrutor till dörrarna är beställt sedan är det bara avgassystemet kvar :good:

Bild
Bild
Bild

Den blå är nu uppstartad :good:
Jag väntar fortfarande på en skiva polycarbonate, som jag skall göra två rutor till dörrarna av. Men först på listan står bygge av avgassystem, sedan snygga till elsystemet lite och kapa upp huven som nu ligger mot turbon.
Bild
Bild
Bild

Avgassystemet är nästan färdigt, kommer inte låta så mycket :whistling:

Jag fick kapa lite extra i huven för att den tog i vevhusventilation och turbo, men jag kommer nog bygga upp någon typ av förhöjning/scoop där hålen är just nu. Blir något liknande det på den svarta.
Bild

Nya spacers monterade fram, 25mm. Fixat och städat upp bland kablarna. Plastruta på passagerar sidan färdig.

Bild

Bild

Bild

Barnens kusiner är här på besök, var tvungen att ge en av dem en liten tur med bilen….

 

Lite recept för calibra nummer 1 projektet:
BMW m60b40 med h-stakar, kraftigare ventilfjädrar, nya lager och packningar.
Turbo som kan pumpa luft för 1000hk.
BMW e39 bakvagn med e34 diff och svikstålaxlar.
Adapter till motorn för m50 låda och en GS653dz 56kg BMW låda.
Maxxecu med vag spolar och 1260cc spridare.
Kommer göra om/ny torpedväggen.
Nytt golv från torpedväggen och bak.
Helt nytt framför torpedväggen.
Förmodligen BMW e36 framvagn.

Bild

Flexplatta som hamnar innanför svänghjulet:
Bild

Adapter för att montera M50 låda på M60 motorn:
Bild

Jag har även testmonterat E36 framvagnen:
Bild

Gör plats för v8án
Bild

En bild på motorn tillsammans med den 6 växlade lådan.

Bild

Kommentera